Regeneracja/naprawa/czyszczenie filtrów cząstek stałych w samochodach dostawczych/ciężarowych TIR – szczególnie katalizatorów SCR w pojazdach Scania

Zmienione, europejskie normy czystości spalin wprowadziły niemałe zamieszanie w branży motoryzacyjnej. Miało to wpływ nie tylko na właścicieli pojazdów, ale i wielkie koncerny, w tym skandynawskiej Scanii, które zostały zmuszone dostosować swoje działania do nowoprzyjętych przepisów. Wówczas większość firm zdecydowała się na najbardziej ekonomiczne, a zarówno przyjazne środowisku rozwiązanie – filtry cząstek stałych (DPF) i katalizatory w samochodach ciężarowych TIR.

Katalizatory SCR w pojazdach dostawczych Scania

Szwedzkie przedsiębiorstwo z ponad stuletnim doświadczeniem produkujące samochody ciężarowe oraz silniki wysokoprężne musiało szybko zareagować na zmieniające się w branży środowisko. Wymagało to znalezienia nowych strategii oraz rozwiązań z zakresu oczyszczania spalin w samochodach dostawczych, TIR. Scania w swoich jednostkach napędowych postawiła na instalację katalizatorów. Według ekspertów na szczególne uznanie zasługuje np. silnik Euro 6. Scania wyposażyła go w innowacyjną technologię zwaną Selective Catalytic Reduction – SCR. Natomiast skuteczne działanie układu wydechowego zawdzięcza się dodawaniu do niego płynu AdBlue – biodegradowalnego i bezpiecznego dla środowiska reduktora.

Zalety katalizatorów SCR w samochodach dostawczych Scania

To część układu wydechowego, której podstawową funkcją jest oczyszczanie spalin wydostających się z silnika samochodów, np. ciężarowych. Obok ochrony środowiska, taka technologia niesie za sobą również inne korzyści. Instalacja katalizatorów SCR zmniejsza zużycie paliwa, niemniej jednak, należy pamiętać, że działanie układu SCR w pojazdach Sania zależne jest od wielu różnych czynników. Podczas obliczania jego efektywności pod uwagę należy wziąć m.in. prędkość obrotową jednostki napędowej, parametry momentu obrodu, a także temperaturę osiąganą przez spaliny.

AdBlue w katalizatorach SCR

Jest to płyn dodawany do katalizatorów SCR, który ma za zadanie redukować emisję azotu i cząstek stałych oraz zużycie oleju napędowego. Niemniej jednak za jego najważniejszą funkcję uznaje się rozłożenie szkodliwych dla środowiska tlenków azotu w katalizatorach SCR. Mocznik znajdujący się w płynie AdBlue rozpada się na amoniak. Ten natomiast doprowadza do rozpadu tlenków azotu na czysty azot. Azot w takiej postaci i zawartości nie jest szkodliwy dla środowiska naturalnego. Wodny roztwór mocznika stosowany w branży motoryzacyjnej do znalezienia jest w praktycznie każdej stacji paliw – i to w stosunkowo atrakcyjnej cenie.

Filtr cząstek stałych DPF w samochodach ciężarowych Scania

Aby skutecznie zmniejszyć ilość spalin wydostających się z układu wydechowego skandynawski producent w pojazdach dostawczych Scania montuje również filtry DPF. Ich funkcją jest usuwanie aż 99% zanieczyszczeń ze spalin. Niemniej jednak dotyczy to całkowicie innych substancji szkodliwych niż tych, których pozbywa się katalizator SCR. Jest to głównie niespalony węgiel w formie sadzy. Połączenie filtra cząstek stałych DPF oraz katalizatora SCR pozwala osiągnąć wymierne efekty. Pomimo zaawansowanej technologii użytej do ich produkcji oba z czasem zapychają się. Aby cieszyć się bezawaryjną eksploatacją pojazdów konieczna jest regularna naprawa filtrów cząstek stałych.

Oznaki uszkodzenia filtra cząstek stałych DPF

W wielu przypadkach objawy zapchanego DPF nie są bardzo widoczne, a ich przeoczenie niesie za sobą poważne konsekwencje. Jedna z najczęściej spotykanych oznak uszkodzenia filtrów cząstek stałych to obniżenie mocy silnika oraz wzrost poboru paliwa. Kolejnym sygnałem świadczącym o zapchanym DPF są częste próby jego wypalania podczas jazdy. Innymi objawami uszkodzenia filtra są np. zwiększona emisja spalin wydobywających się z układu wydechowego (intensywny zapach) czy problemy z odpaleniem silnika. W miarę eksploatacji pojazdów zanieczyszczenia gromadzące się w układzie wydechowym mogą powodować różnego rodzaju usterki. Nieoczyszczone filtry DPF prowadzą do takich awarii jak, chociażby uszkodzenie silnika. Wśród innych skutków wymienia się np. uszkodzenie innych części układu wydechowego, awarie turbosprężarki czy niewłaściwą pracę wtryskiwaczy.

Naprawa – regeneracja filtrów cząstek stałych

Zapchany DPF to jedna z najtrudniejszych do usunięcia usterek. Jeszcze w stosunkowo nieodległej przeszłości zużyte akcesoria podlegały wymianie. Moment, w którym zużycie paliwa podczas jazdy znacznie rosło, a moc spadała, był jednoznaczny z koniecznością kupna nowego filtra cząstek stałych. Jest to nie tylko mało ekologiczne, ale i nieekonomiczne rozwiązanie. Dzisiaj, stosuje się mniej inwazyjną, ale równie skuteczną metodę – regenerację filtrów DPF. Z doświadczenia wiemy, że chemiczne czyszczenie filtra to tylko chwilowe rozwiązanie, natomiast wypalanie za pomocą komputera diagnostycznego nie pozbędzie się wszystkich zanieczyszczeń. Specjalistyczna maszyna myjąca to urządzenie do regeneracji, które skutecznie zlikwiduje zalegający osad. Proces wypalania monolitu zanieczyszczeń z kanalików filtra przebiega w specjalistycznym piecu indukcyjnym i uznawany jest za najefektywniejszy sposób regeneracji DPF. Sprawdza się zarówno w przypadku pojazdów osobowych, jak i dostawczych.